Kategorie na blogu
Newsletter
Zapisz się do newslettera aby otrzymywać kody rabatowe oraz informacje o promocjach i nowościach w yerbomanii!
Promocje
Romance 500g
Romance 500g
25,99 zł 18,99 zł
szt.
Palo Santo okute GRANDE 250-270 ml
Palo Santo okute GRANDE 250-270 ml
129,00 zł 99,00 zł
szt.
Yerba mate - elixir młodości

Jednym z bardziej charakterystycznych i szeroko zachwalanych właściwości yerba mate jest jej działanie
antyoksydacyjne. Odpowiedzialne za tę charakterystykę są polifenole, antyoksydanty których jest w
yerbie więcej niż w zielonej herbacie czy niektórych odmianach jabłek. Czym one są, co to oznacza dla naszego organizmu i jak pić yerbę aby w pełni korzystać z ich dobroczynnego wpływu, dowiecie się w tym artykule.

Przeciwutleniacze te (np. kwas galusowy czy chlorogenowy) chronią komórki organizmu przed
niszczącym wpływem wolnych rodników, powodujących przedwczesne starzenie się organizmu i rozwój
chorób przewlekłych. Antyoksydanty wykazują również działanie antyrakowe i przeciw mutagenne.
Ilex paraguariensis wzbudza coraz większe zainteresowanie naukowców, ponieważ substancje w niej
zawarte zmniejszają ryzyko nowotworów. Według specjalnie opracowanego współczynnika ORAC (Oxygen Radical
Absorbance Capacity), określającego zdolność pochłaniania reaktywnych form tlenu w 100 gramach
próbki, opracowanego przez Krajowy Instytut ds. Procesu Starzenia w USA, yerba mate posiada ok. 5102
jednostek potencjału antyoksydacyjnego, co stawia ją na całkiem wysokiej pozycji na liście
innych produktów zalecanych do spożywania za względu na dużą zawartość
przeciwutleniaczy roślinnych. Co prawda nie ma ona tak wysokiego wskaźnika jak cynamon, jednak
przewyższa w tym względzie np. zieloną herbatę i niektóre odmiany jabłek. Wyciąg z ostokrzewu
paragwajskiego byłby więc naturalnym eliksirem odmładzającym.

Artykuł spożywczy Dawka lub porcja Potencjał antyoksydacyjny dawki/porcji
 cynamon, zmielony  100 g  267 536
 aronia czarna (Aronia Melanocarpa)  100 g  16 062
 czarna jagoda (leśna)  1 filiżanka  13 427
 borówka wysoka (uprawiana)  1 filiżanka  9 019
 żurawina (jagody nieprzetworzone)  1 filiżanka  8 983
 karczoch zwyczajny (środkowa część warzywa)  1 filiżanka, ugotowane  7 904
 jeżyna (uprawiana)  1 filiżanka  7 701
 śliwka (węgierka suszona)  1/2 filiżanki  7 291
 malina  1 filiżanka  6 058
 truskawka  1 filiżanka  5 938
 jabłko (odmiana Granny Smith)  1 jabłko  5 381
 yerba mate  100 g  5 102
 orzechy pekany (orzesznik jadalny)  1 uncja  5 095
 czereśnia (czereśnia dzika)  1 filiżanka  4 873
 śliwka czarna, świeża  1 owoc  4 844
 śliwka  1 owoc  4 118
 jabłko odmiany Gala  1 jabłko  3 903
 czekolada gorzka, uszlachetniona  1 czekoladka  3 040
 herbata zielona  100 g  2 701

Jednakże trzeba mieć na uwadze iż wysoka zawartość polifenoli w yerbie nie gwarantuje całkowitego ich
przyswojenia po wypiciu jednego matero. Badania pokazują, że to tradycyjny sposób picia yerby
(polegający na zalewaniu tych samych liści kolejnymi porcjami gorącej wody), pozwala na skuteczne
wyciągnięcie z nich wszystkich przeciwutleniaczy. Byłaby to więc metoda picia najbardziej zalecana dla
tych, którzy liczą na jej korzystne właściwości odmładzające.
Zdolności przeciwutleniające yerby mogą zostać również wzmocnione podczas procesu produkcji (co
jest związane m.in. z długością leżakowania, ale jest to, ze względu na obszerność tematu, wątek do
rozwinięcia w osobnym artykule). Drugim sposobem na ich zwiększenie jest mieszanie yerby z ziołami
takimi jak mięta zwyczajna i pieprzowa (jak choćby Amanda-Compuesta-Hierbas), czy melisa (Mate-Green-Detox).
Żądnych dodatkowej, popartej naukowymi faktami wiedzy na temat przeciwutleniającego działania yerby,
zapraszamy do zapoznania się z artykułem opublikowanym przez Uniwersytet w Illinois, porównujący
właściwości antyoksydacyjne zielonej herbaty, yerby i afrykańskiej rośliny Ardisia Compressa. W
zestawieniu yerba bynajmniej nie wypada blado 😉 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15161234/ (dostęp do źródła płatny 😉)

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl